Heuer Monaco 1133B ”Steve McQueen” vuodelta 1974

Kuvaus

HEUER MONACO 1133B

Harvinainen Heuer Monaco Automatic 1133B Steve McQueen vuodelta 1974. Suomikello. Kellossa on huippukuntoinen, alkuperäinen sininen tritium-kellotaulu ja -osoittimet. Teräskuori on hienossa kunnossa. Kuoressa on alkuperäiset nupit ja painimet. Kuoren koko on 38 x 40mm.

Kellossa on manuaalivetoinen Heuer cal.12 mikroroottori automaatti-kronografikoneisto. Koneisto on juuri täysin kunnostettu.

Kellossa on mallin alkuperäinen ja harvinainen NSA:n Heuerlle valmistama teräsranneke joustolukolla.

Kellon mukana tulee harvinainen ja alkuperäinen punainen Heuer Automatic -kellolaatikko sekä alkuperäinen ostokuitti Suomen Kellosepät Oy:ltä vuodelta 1975. Kuitista selviää, ettää ostaja on samalla hankkinut sekä sinitauluisen 1133B että harmaatauluisen 1133G mallin.

Kellolla on 12kk huoltotakuu.

STEVE McQUEEN

Heuer Monaco tuli kuuluisaksi kun Steve McQueen käytti tätä mallia Le Mans -elokuvan kuvauksissa vuonna 1970. Heuer toimitti elokuvan tarpeistopäällikkö Don Nunleylle elokuvaa varten käyttöön hyvin laajan kattauksen Heuerin silloista mallistoa.

Toimitus sisälsi yhteensä kuusi erilaista automaatti Heueria sekä teräs- että nahkaranteella. Nämä olivat Carrera 1153S, Carrera 1153N, Monaco 1133B, Monaco 1133G, Autavia 1163T ja Autavia 1163NT mallit. Näiden lisäksi Heuer toimitti manuaalivetoiset Autavia 2446T ja Carrera 2447T mallit sekä Carrera 12-Dato 2547 S, Carrera 45-Dato 3147 S, Camaro 9220 S ja Camaro 7220 S mallit.

Näistä kaikista kelloista tyylistään hyvin tarkka Steve McQueen valitsi 1133B mallin. 1133B mallia oli toimitettu yhteensä 6 kpl sekä nahkaranteisena että teräsranteella. Don Nunley kommentoi 2015 The Wall Street Journalin, Michael Clerizon haastattelussa, että McQueen käytti kaikkia näitä kelloja kuvauksien aikana.

Elokuvan myötä Monaco- malli tuli hyvin tunnetuksi ja suosio on jatkunut siitä asti. Tag Heuer valmistaa Monacosta yhä joka vuosi uusia malleja eri variaatioina.

MONACO 1133B

Monaco 1133B mallissa oli alussa käytössä 1969 esitelty cal.11 Chronomatic koneisto, joka hyvin nopeasti korvautui parannetulla cal.12 mallilla. Le Mans -elokuvan kuvauksissa käytetyissä malleissa oli jo käytössä tuo cal.12 koneisto.

KUNTO

Alkuperäisen mallin ongelma on ollut kuorirakenteen tiivisteet ja monoblock -rakenne.

Kuori on tiivistettu (nupin ja painimien tiivisteiden lisäksi) akryylilasin ja teräskuoren väliin jäävällä pehmeällä tiivisteellä. Ajan myötä UV-valon ja hapen yhteisvaikutuksesta tiivisteen kumin vulkanisointi purkautui ja kumi muuttui pehmeäksi massaksi. Tämä sula kumimassa kulkeutui vähitellen maalatun kellotaulun päälle vahingoittaen sen maalipintaa. Suurin osa alkuperäisistä Monacon malleista kärsii tästä ongelmasta.

Kellotaulu kärsi usein myös varomattomasta käsittelystä. Kellon melko painava koneisto on vahvasti kiinni kellotaulussa, joka taas lukittuu monoblock-kuoreen. Jos kello saa kovan iskun niin koneisto pyrkii jatkamaan liikettä vasten kellotaulua joka ei voi liikkua. Tästä johtuen kellotaulu on usein vääntynyt tai noussut kuprulle. Tämä ongelma on erityisesti nähtävissä myöhemmissä 1533 Monaco malleissa joissa kellotaulu oli metallipintainen.

Tässä meidän yksilössä kellotaulu on säilynyt poikkeuksellisen hyvin. Sininen maalipinta on lähes virheetön ja taulu ei ole vääntynyt millään tavoin.

Lähteenä on käytetty On the Dash sivuston artikkeleita sekä WSJ:n artikkelia.