Omega lentokoneen kojelautakello 39 CHRO vuodelta 1933

Kuvaus

Hyvin harvinainen Omega ref. LE 304 B lentokoneen navigointikronografi vuodelta 1933. Kellossa on Omegan ja LeCoultren yhteistyönä kehittämä 39 CHRO kronografi koneisto. Koneisto on juuri täydellisesti kunnostettu. Kello näyttää normaalin kellonajan lisäksi ajanoton sekunnit ja minuutit 30 min. asti. Osoittimet sinistettyä terästä. Kellotaulun luminenssi on toteutettu radiumin ja sinkikisulfidin seoksena. Kuoren materiaali on alumiinia ja halkaisija 82mm. Veto tapahtuu joustavan varren päässä olevasta vetonupista.

LE 304 B kehitettiin lentokoneen instrumenttipaneelin ja navigointipöydän kelloksi 1930-luvun alussa. Tämä kellomalli oli käytössä mm. Amelia Earhartin Lockheed 10 E “Elecktra” lentokoneessa. Hän oli ensimmäinen nainen joka ylitti Atlantin yksinlennolla v.1932 sekä Tyynenmeren v.1935. Näiden jälkeen hänen tavoitteenaan oli lentää maailman ympäri päiväntasaajaa seuraten. Apunaan tällä lennolla oli navigaattori Fred Noonan. Heidän Lockheed koneensa oli varustettu usealla Omegan 304 B kronografilla. Amelia Earhartilla oli kädessään Omegan rannekronografi CK808 ja Fred Noonanilla oli Omegan Marine CK679 rannekello. He lähtivät liikkeelle 17.3.1937 Kalifornian Oaklandista, mutta katosivat matkattuaan n. 23000 mailia. Katoamispaikka oli Papua-Uudessa Guineassa Tyynenmeren yllä. Heidän lentokonettaan ei ole koskaan löydetty.

Myös tunnetun italialaisen ilmavoimien komentajan, Italo Balboan Savoia-Marchetti S.55x oli varustettu 304B kronografeilla. Kuuluisalla lennolla Balboan johtamat 24 “lentävää laivaa” lensivät v. 1933 tiukassa muodostelmassa Roomasta Chigagon. Chigagossa oli tuolloin maailmannäyttely, jonne Balboa oli kutsuttu kunniavieraaksi.

Oheisessa kuvassa LE 304 B:n vieressä on Omegan lentäjän kronografi vuodelta 1941. Lisätietoa tästä kellosta on täällä.

14.4 saadun Omega museon tiedon mukaan tämä LE 304 B kello on valmistettu 10.7.1933 ja toimitettu Suomeen. Museolla ei valitettavasti ole tietoa kellon tilaajasta.

Lisätiedot

Paino 0,6 kg (kilogramma)